Projectleider bij De Vertrouwenslijn

Als projectleider van de Vertrouwenslijn heb ik bijgedragen aan de totstandkoming van deze samenwerking tussen MKB Nederland, VNO-NCW en Koninklijke Horeca Nederland. Dit initiatief richt zich op het voorkomen, herkennen en aanpakken van afpersing van ondernemers. Mijn rol bestond uit het coördineren van de samenwerking tussen publieke en private partijen, het ontwikkelen van een effectieve communicatiestrategie en het opzetten van een laagdrempelig meldpunt.

 

De Vertrouwenslijn speelt hierin een centrale rol als anonieme hulplijn voor ondernemers die te maken krijgen met afpersing. De nadruk ligt op preventie door bewustwording te vergroten, signalen tijdig te herkennen en ondernemers te ondersteunen bij het nemen van de juiste stappen. Dit betekent dat zij niet ingaan op eisen van afpersers, nooit betalen en direct contact opnemen met de Vertrouwenslijn of de politie.

Deze samenwerking is een voorbeeld van een integrale aanpak waarin overheid en bedrijfsleven samen optrekken om ondernemers beter te beschermen tegen ondermijnende criminaliteit.

 

Adviseur bij Fabricius - Integere Haven IJmuiden

Als adviseur ben ik betrokken geweest bij het project Fabricius, een integrale aanpak gericht op het versterken van de veiligheid en integriteit binnen het havengebied van IJmuiden. Dit project richtte zich op het terugdringen van ondermijnende criminaliteit, zoals mensenhandel, visfraude en fiscale fraude, terwijl tegelijkertijd werd geïnvesteerd in een gezond ondernemersklimaat.

Mijn bijdrage bestond uit:

🔹 Bevorderen van samenwerking tussen partijen – Het samenbrengen van gemeenten, veiligheidsinstanties, ondernemers en maatschappelijke organisaties om een gemeenschappelijke aanpak te ontwikkelen.

🔹 Strategische advisering – Het analyseren van risico’s en het opstellen van integrale interventies die bijdragen aan zowel bestuurlijke handhaving als het versterken van de sociale en economische structuren binnen het havengebied.

🔹 Bewustwording en preventie – Meedenken over manieren om ondernemers en bewoners te betrekken bij de aanpak en te zorgen voor een cultuur waarin integriteit en naleving van wet- en regelgeving centraal staan.

🔹 Ondersteuning bij structurele samenwerking – Adviseren over hoe instanties hun informatiepositie kunnen versterken en hoe integrale controles het meest effectief ingezet kunnen worden.

 

Het project Fabricius kenmerkte zich door een dubbele benadering: enerzijds een daadkrachtige aanpak van misstanden (o.a. door het opschonen van bedrijfspanden en de bestrijding van criminele netwerken), anderzijds het investeren in een positieve, veilige en integere omgeving voor ondernemers en bewoners.

De lessen uit dit project zijn van grote waarde voor breder beleid rond veiligheid en ondermijning, waarbij de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke partners essentieel blijft.

Samen bouwen aan een veiligere en integere omgeving! 

Regio-adviseur Zorg en Veiligheid Drenthe

Mijn rol als strategisch projectleider in het onderzoek Governance Zorg en Veiligheid

 

Als strategisch projectleider heb ik een sleutelrol gespeeld in het onderzoek naar een nieuwe governance-structuur voor zorg en veiligheid in Drenthe. Dit project had als doel de samenwerking tussen gemeenten, veiligheidsregio’s en zorginstellingen te versterken, met als uitgangspunt een integrale sturing op maatschappelijke veiligheid en welzijn.

 

Het project richtte zich op het verbinden van verschillende sectoren, zoals openbare orde en veiligheid, WMO en jeugd. Dit vergde een strategische aanpak om belangen, middelen en verantwoordelijkheden te laten samenkomen. Door middel van diepgaande consultaties met gemeenten, zorginstellingen en ketenpartners heb ik inzichtelijk gemaakt waar de knelpunten in de huidige samenwerking lagen en welke governance-modellen nodig waren om deze te verbeteren.

 

In de bestaande situatie werkten veel partijen naast elkaar, zonder een duidelijke gezamenlijke sturing. Mijn rol was om de versnippering te doorbreken en een efficiënte en toekomstbestendige samenwerking te ontwikkelen.

 

Het project verliep in drie fasen. Eerst is de huidige situatie in kaart gebracht door het analyseren van bestaande governance- en financieringsstructuren. Daarna volgde een consultatieronde met ketenpartners en gemeenten om input te verzamelen en draagvlak te creëren. Ten slotte zijn op basis van deze bevindingen nieuwe governance-modellen ontwikkeld en beleidskeuzes onderbouwd.

 

Een belangrijk uitgangspunt in dit project was dat zorg en veiligheid elkaar niet mogen tegenwerken, maar juist moeten versterken. Dit betekent een balans tussen preventie en repressie, waarbij bestuurlijke structuren zodanig worden ingericht dat professionals op de werkvloer effectiever kunnen handelen zonder bureaucratische barrières.

 

Het onderzoek resulteerde in een duidelijk model voor integrale aansturing, waarin netwerkpartners vanuit hun expertise bijdragen aan effectievere besluitvorming en monitoring. Door een domein-overstijgende benadering kunnen complexe casussen sneller en beter worden opgepakt. In plaats van korte termijnoplossingen richt het project zich op langdurige verbeteringen in beleid en uitvoering.

Met deze aanpak leverde ik een strategische bijdrage aan een krachtigere samenwerking binnen het domein zorg en veiligheid, waarmee Drenthe een stap vooruitzet in het creëren van een sociaal veiligere samenleving.

Meer weten over mijn werk en strategische aanpak? 

Projectleider MMA en aanpak ondermijning

Als projectleider heb ik voor de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht gewerkt aan de implementatie en versterking van Meld Misdaad Anoniem als instrument in de bestrijding van ondermijning en georganiseerde criminaliteit. Mijn rol bestond uit het ontwikkelen van strategieën om de meldingsbereidheid van burgers en professionals te vergroten en de samenwerking tussen overheid, politie en maatschappelijke partners te versterken.

Deze aanpak vereiste een domein-overstijgende samenwerking tussen het veiligheidsdomein, zorg, onderwijs en het sociaal domein. Ik bracht publieke en private partijen samen, waaronder gemeenten, politie, justitie, woningcorporaties en ondernemersverenigingen, om een effectieve meldstructuur op te zetten.

 

Mijn werk richtte zich op bewustwording en media-aanpak door het ontwikkelen en coördineren van grootschalige campagnes en mediacommunicatie om anoniem melden toegankelijker te maken en bewustwording te vergroten. Daarnaast heb ik bestuurlijke advisering verzorgd door direct te schakelen met burgemeesters, wethouders en politiechefs over beleidskeuzes en de integratie van anoniem melden in bredere veiligheidsstrategieën.

 

Op operationeel niveau begeleidde ik gemeenten en handhavingspartners bij de vertaling van meldingen naar concrete interventies, zoals handhaving, bestuurlijke maatregelen en strafrechtelijke aanpak. Daarnaast heb ik monitoring en evaluatie verzorgd door trends in meldingen te analyseren en gemeenten te adviseren over beleidsaanpassingen om criminaliteit duurzaam terug te dringen.

 

Mijn uitgebreide ervaring met media en bestuurlijke advisering stelde mij in staat om het draagvlak voor anoniem melden te vergroten en Meld Misdaad Anoniem strategisch te positioneren binnen de integrale veiligheidsaanpak van de vier grote steden. Dankzij deze samenwerking tussen publieke en private partijen hebben gemeenten effectief kunnen inzetten op het vergroten van de veiligheid en het terugdringen van ondermijning.

Innovatie en preventie criminaliteit via workshops bij ROC in Rotterdam

Als strateeg en projectleider heb ik een sleutelrol gespeeld in Rottedam bij de totstandkoming en uitvoering van de samenwerking tussen Stichting M. en Stichting Waarheid. Dit initiatief richtte zich op het versterken van de meldingsbereidheid bij jongeren en het doorbreken van de zwijgcultuur rondom misdrijven. Door middel van gerichte voorlichting en interventies op scholen werd bewustwording gecreëerd over de impact van criminaliteit op slachtoffers en daders, met als doel het vergroten van de veiligheid binnen gemeenschappen.

Mijn rol bestond uit het ontwikkelen van een effectieve strategie om zowel slachtoffers als ex-daders een platform te bieden waar hun verhalen een preventieve functie kregen. Dit vereiste een balans tussen maatschappelijke betrokkenheid, strategische communicatie en bestuurlijke afstemming met scholen, gemeenten en handhavingsinstanties. Door een domein-overstijgende aanpak werd samengewerkt met zowel de sociale als de justitiële sector om een praktisch uitvoerbaar en impactvol programma te realiseren.

Daarnaast heb ik gezorgd voor een media- en communicatieplan waarmee de boodschap breed werd uitgedragen, zowel binnen onderwijsinstellingen als via landelijke platforms. Hierbij was het essentieel om draagvlak te creëren onder beleidsmakers en onderwijsprofessionals, zodat het programma kon worden geïntegreerd in bredere preventie- en veiligheidsstrategieën.

Door deze aanpak werd niet alleen het gesprek over criminaliteit en preventie op scholen op gang gebracht, maar werd ook een veilige weg geboden voor jongeren om anoniem misdrijven te melden en bij te dragen aan een veiliger samenleving. Dit project toont de kracht van publiek-private samenwerking, strategisch beleid en praktijkgerichte uitvoering, met als doel duurzame gedragsverandering en criminaliteitspreventie.

Aanjager Vreedzame Wijk Amsterdam West

Als aanjager van de Vreedzame Wijk in Amsterdam West heb ik een centrale rol gespeeld in het ontwikkelen en implementeren van een aanpak die gericht was op het versterken van sociale cohesie en het bevorderen van een veilig en betrokken wijkklimaat. Mijn taak bestond uit het verbinden van verschillende partijen, zoals scholen, welzijnsorganisaties, jongerenwerkers en buurtinitiatieven, om een gedeelde pedagogische aanpak te realiseren.

 

Door middel van domein-overstijgende samenwerking heb ik ervoor gezorgd dat de principes van de Vreedzame School niet alleen binnen het onderwijs, maar ook in de bredere wijkcontext werden toegepast. Dit betekende dat professionals uit verschillende sectoren werden getraind in de methodiek, zodat kinderen en jongeren niet alleen op school, maar ook in hun leefomgeving werden gestimuleerd om conflicten vreedzaam op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en actief bij te dragen aan hun gemeenschap.

 

Daarnaast heb ik samengewerkt met gemeenten en maatschappelijke partners om bestuurlijk draagvlak te creëren en de aanpak structureel te verankeren in het lokale beleid. Dit vergde niet alleen strategische afstemming met beleidsmakers, maar ook een effectieve communicatiestrategie richting bewoners en lokale organisaties.

 

Mijn inzet heeft bijgedragen aan een duurzame samenwerking tussen publieke en private partijen, waarbij de Vreedzame Wijk niet alleen een project was, maar een blijvende verandering in de manier waarop sociale veiligheid en burgerschap in Amsterdam West werden vormgegeven.

Landelijk coördinator bestuurlijke aanpak mensenhandel (huidige opdracht VNG)

Als projectleider Aanpak Mensenhandel bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) speel ik een centrale rol in het ondersteunen en versterken van gemeentelijke inspanningen tegen mensenhandel. Mijn werkzaamheden richten zich op het adviseren van directie en bestuurders binnen de VNG-commissies en het VNG-bestuur over effectieve strategieën en beleidsontwikkeling. 

Een belangrijk aspect van mijn functie is het bevorderen van bestuurlijke betrokkenheid en het stimuleren van beleidsvorming bij gemeenten. Ik fungeer als schakel tussen diverse instanties en gemeentelijke adviseurs en bestuurders, waarbij ik kennisdeling en uitwisseling van ervaringen faciliteer. Daarnaast vertegenwoordig ik gemeentelijke belangen, bijvoorbeeld in de financiering van opvang voor slachtoffers van mensenhandel, en draag ik bij aan interbestuurlijke programma’s zoals ‘Samen tegen Mensenhandel’. 

 

Mijn rol omvat ook het voorzitten van ambtelijke overleggen en het optreden als secretaris in bestuurlijke bijeenkomsten over mensenhandel. Ik ben verantwoordelijk voor het opdrachtgeverschap van onderzoeken naar de stand van zaken in de gemeentelijke uitvoering en het indienen van subsidieaanvragen voor ondersteuningsprogramma’s. 

Door deze activiteiten draag ik bij aan een geïntegreerde en effectieve aanpak van mensenhandel, waarbij ik gemeenten ondersteun in hun cruciale rol bij het voorkomen en bestrijden van deze ernstige problematiek.